Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /home/praisega/public_bibelnpaettar.se/include/common.php on line 29

Warning: Undefined variable $lang in /home/praisega/public_bibelnpaettar.se/include/common.php on line 38
Bibeln på ett år | ❻ Parallell
Hem

Bibeln på ett år

Nästa dag

Parallell - torsdag 16/6

Ords 25-26


Ords 25-26

FJÄRDE SAMLINGEN: 130 ordspråk sammanställda av Hiskias män (kap 25 – 29)
1[Följande sektion, kap 25-29, består av ordspråk som Salomo har skrivit. Kung Hiskia och hans medarbetare har sedan sammanställt dem på 700-talet f.Kr. Det går att dela upp dem i 130 ordspråk, vilket motsvarar det numeriska värdet av de hebreiska bokstäverna i namnet Hiskia (hebr. Chizqijah; 8 + 7 +100 +10 + 5 = 130) som det är stavat här.]

Även dessa ordspråk är av Salomo,
    som Judas kung Hiskias män har kopierat (överfört).

Kungens ära
2Gud får ära genom att dölja en sak (ord – hebr. davar) [5 Mos 29:29],
    kungar får ära genom att utforska (undersöka) en sak.

[Gud får ära därför att människan inte kan förstå universum och hur han styr det, däremot får kungar här på jorden ära när de avslöjar sanningen och styr rättvist. Hebr. davar kan betyda ord, sak, ting eller föremål. Det används ofta om Herrens ord (Ps 33:4). I 5 Mos 17:18-19 står det att det är en kungs plikt att göra en egen kopia av Torah och att läsa och studera Guds Ord varje dag. Denna vers förstärker innehållet den uppmaningen och visar att Gud förväntar sig att kungen ska finna mycket mer än bara det uppenbara när han förkovrar sig i Ordet. Hebreiskan är ett mångbottnat språk och allt är inte uppenbart vid en enkel genomläsning.]

3Som himmelen är [ofattbart] hög och jorden [enormt] djup,
    på samma sätt är kungars hjärtan (tankar) omöjliga att utforska.

4Ta bort slagget (orenheten) från silvret,
    låt det smälta [så att silversmeden får ett rent material] och låt ett redskap komma fram [ur smältan].
5Ta [på samma sätt] bort de ogudaktiga från kungens närvaro,
    då blir hans tron befäst i rättfärdighet [då råder det andligt och moraliskt hög standard på alla områden i landet].

6Förhäv dig inte [var inte framfusig, påflugen, skrytsam] i kungens närvaro,
    ta inte självmant plats bland de mäktiga (hedersplatserna längst fram);
7Det är bättre att bli ombedd: "Kom upp här,"
    än att bli nedflyttad i ädlingens (en mer generös/villig och ädlare mans – hebr. nadiv) närvaro, som dina ögon har sett.

Om strider
8Rusa inte in i en dispyt (diskussion, ordstrid, rättslig prövning),
    för vad ska du göra när den är över och din motpart [kanske visar sig ha rätt och] förödmjukar dig?
9Diskutera i stället (lägg fram din åsikt, problem, oenighet; ordagrant: ´strid din strid´ – hebr. riv riv) med din granne [försök först att lösa det genom privat samtal med honom. Jfr Matt 5:25; 18:15; Luk 12:58],
    men röj (uppenbara) inte vad en annan person har sagt i förtroende till dig [använd inte sådan personlig information för att stödja din sak].
10För om den personen [som talat i förtroende till dig] hör det,
    kan ditt förtal inte tas tillbaka [det blir inget slut på ditt dåliga rykte]. [Hebreiskan är korthuggen och visar att anklagelsen om förtal "inte återvänder". Den som pratar bredvid munnen får ett rykte om sig som är svårt att få bort.]

11Ett ord talat i rätt tid (situation, omständighet) är [lika vackert och tilltalande]
    som guldäpplen i en silverskål.
12Som ett örhänge av guld eller ett halsband av rent guld,
    så är den vises korrigering (vägledning, hjälp) i ett hörsamt öra.

13Som kylan från snö [från en nordlig vind från bergen] en [varm] dag under skördetiden,
    så är en trogen budbärare för den som sänt honom, han friskar upp sin herres själ (liv, ande).

14Som moln och vind utan regn,
    så är den man som lögnaktigt skryter om gåvor [som man aldrig ger].

15Genom tålamod kan en furste (ledare) övertalas (låta sig luras, förledas – hebr. patah),
    och (men) en späd tunga (ett mjukt tal) kan bryta ner det mest benhårda motstånd.

[Ordagrant står det: ´Genom två tålmodiga näsor förleds en furste´. Verbet patah används ofta negativt att bli förledd. Är betydelsen det här, är det en varning att den mest principfasta ledare kan falla genom slug och tålmodig övertalningsförmåga. Det går även att tolka versen positivt att tålamod kan förändra en ledares onda planer, som när David skonar Saul i grottan vid Ein Gedi, se 1 Sam 24:17-23. Se även Pred 10:4]

Grannsämja
16Om du hittar honung, ät bara det du behöver,
    om du äter för mycket blir du övermätt och mår illa.
17[På samma sätt är det med grannar.]
Besök inte din grannes hus (familj) för ofta (låt din fot vara eftertraktad, uppskattad, värdesatt),
    annars kan han bli trött (ordagrant: bli mätt) på dig och börja hata dig.

18En stridshammare, ett svärd och en vass pil [dvs. ett dödligt vapen]
    är den som vittnar falskt mot sin vän (sprider lögner om sin granne).

19Att ha sin trygghet i (sätta sitt hopp till) en otrogen (falsk, svekfull) människa i tider av nöd (problem, motgångar, prövningar),
    är som att ha tandvärk eller en fot ur led.

[Det är lika smärtsamt som tandvärk, och lika omöjligt att få stöd av den opålitlige som att stödja sig på en fot ur led.]

20Som att ta av sig kläder en kylig dag [vilket gör att man fryser ännu mer]
    eller som att blanda vinäger och lut (natrium-karbonat) [som är en helt opassande blandning],
så är det att sjunga [glada] sånger
    till ett tungt (sorgset) hjärta.

21Om den som hatar dig är hungrig, ge honom mat att äta,
    och om han är törstig, ge honom vatten att dricka.
22Genom att göra det samlar du glödande kol [av skam] på hans huvud,
    och Herren (Jahve) ska belöna (upprätta) dig. [Rom 12:20]

23Som en nordlig vind föder fram (väntar, dallrar, har födslovåndor av – hebr. chol) regn,
    så [ger] en dold tunga [som skvallrar och avslöjar hemligheter] fördömmande (arga) ansiktsuttryck [som mörka moln].

[När hemligheter avslöjas blir människor arga, se Ps 101:5. I Israel är det västanvinden som för med sig regn. Nordanvinden är kall och kan snarare hindra regn. Kommer uttrycket från Egypten, för nordanvinden med sig regn. Nordanvinden verkar liknas med människor i en fientlig miljö som har kalla blickar. Vattenmassorna i regnen kan motsvara en flod av hemligt förtal som uppstår när människor inte kommunicerar med varandra.]

24Det är bättre att bo i ett hörn på [det platta] hustaket
    än att dela hus med en grälsjuk (stridslysten, hetlevrad) kvinna.

[Det var inte ovanligt att man byggde ett gästrum på det platta hustaket, det är antagligen detta som det syftas på här, se 2 Kung 4:10.]

25Som kallt vatten för en törstig själ (den utmattade, svage),
    så är goda nyheter från ett fjärran [hem] land.

26Som en grumlad vattenkälla och en förgiftad brunn,
    så är en rättfärdig man som ger efter för den ogudaktige.

[Om den rättfärdige kompromissar med sin integritet av rädsla för den orättfärdige, eller genom mutor, eller i ett försök att ställa in sig hos honom, då är han inte längre en ren källa.]

27Det är inte bra att äta för mycket honung,
    det är osmakligt när någon söker sin egen ära.

[Versen kan också översättas: "att söka sin egen ära är ingen ära värd att ha", eller "det är inte bra att ge för mycket beröm till någon."]

28Den människa som inte kan styra över (behärska) sitt sinne (hjärta)
    är som en stad med nedbrutna murar.

Dåren
1Som snö på sommaren och regn under skörden,
    lika opassande är ära (respekt, hög status) för en dåre.
2Som en fågel flackar [förbi; flyger från plats till plats], som en svala flyger [för att sedan återvända till sitt näste],
    så är det med en grundlös (oförtjänt) förbannelse, den kommer inte in [får inte fäste på den som är oskyldig].

[Ordagrant står det "som en fågel för/till vandra" och en "svala till/för flyga", vilket beskriver hur fåglarna de var skapade till att flacka runt och att flyga. En ogrundad förbannelse flaxar förbi som en fågel, och återvänder till sist till sitt bo. På samma sätt återvänder den grundlösa förbannelsen på den som yttrade den. Förbannade män är förbannade män.]

3Piskan för hästen, betslet för åsnan
    och riset för dårarnas rygg.

4[Hur ska dåren bemötas? Varje situation är unik och det krävs vishet för att veta om man antingen ska ignorera eller bemöta dårskap:]

Svara inte en [självgod, arrogant] dåre på hans dåraktiga sätt,
    då befinner du dig själv på hans [låga] nivå.

[Ibland är det inte värt att ge sig in i en diskussion med en dåre.]

5Svara en [självgod, arrogant] dåre på hans dåraktiga sätt,
    så att han inte blir självgod och tror sig vara vis i sina egna ögon.

[Högmod är en värre synd än dårskap, och ibland måste dårskap bemötas och avslöjas.]

6[Vers 6-10 formar en kiasm. Vers 6 och 10 handlar om att inte överlåta något viktigt till en dåre. Vers 7 och 9 handlar om ordspråk i en dåres mun och att inte ta en dåres ord på allvar. Centralt i vers 8 kommer höjdpunkten att det är absurt och farligt att hedra och upphöja en dåre.]

Att sända ett bud med en dåre
    är som att hugga av sig fötterna [budskapet kommer inte fram] och dricka våld [det utmanar olyckan].
7Som benen på den lame hänger kraftlösa,
    så är ett ordspråk i munnen på en dåre.
8Som att binda fast en sten i en slunga [lika fel och oanvändbart],
    är det att ge ära till en dåre.
9Som en törntagg går in i en drucken mans hand,
    så är ett ordspråk i en [oresonlig] dåres mun.

[En dåre kan läsa och tala ordspråk, men kan inte hantera det.]


10Som en bågskytt skadar (genomborrar) alla [han skjuter på],
    på samma sätt är det med den som lejer en dåre eller vem som helst som går förbi.

[Hebreiskan är korthuggen. Ordagrant står det: "En bågskytt genomborrar allt, och leja en dåre och leja någon som passerar". Det är helt klart att den underförstådda meningen är att det är lika galet att leja en dåre eller vem som helst som råkar gå förbi, som det är att låta en bågskytt skjuta vilt omkring sig.]

11Som hunden vänder tillbaka till sin spya,
    så återupprepar en dåre sin dårskap.

12Ser du en man som tror att han är vis i sina egna ögon
    – det är mer hopp om dåren än för honom.

Den late är full av ursäkter
13Den late säger: "Det är ett lejon på vägen!
    Ett lejon på gatorna!" [En ursäkt för att inte gå framåt eller utföra ett arbete, se även Ords 22:13.]

14Som dörren svänger på gångjärnen,
    så vänder sig den late i sin säng.

[På samma sätt som dörren sitter fast på gångjärnen och inte rör sig från sin plats, är den late fast i sin säng.]

15Den late gömmer (begraver) [stoppar ner och har kvar] sin hand i ett fat,
    men orkar inte föra upp den till munnen igen. [Snarlikt ordspråket i Ords 19:24.]

16En lat man anser sig vara visare i sina egna ögon
    än sju män som kan ge logiska slutledningar (förståndiga svar, resonera).

Lägg dig inte i andras bråk
17Den som stannar upp för att lägga sig i andras angelägenheter (brusar upp och ventilerar sina personliga åsikter överallt där han går fram),
    han är som en som rycker en vildhund i öronen [han skapar oreda].

18Som en galning (vettvilling) som skjuter (slänger, kastar)
    brinnande pilar och bringar död,
19så är en man som lurar sin granne
    för att sedan säga: Det vara bara ett skämt.

Förtal leder till sorg
20Utan ved slocknar elden,
    om ingen skvallrar (baktalar, förtalar) så dör grälet ut (tystnar bråk, trätor).
21Som [mer] kol på glödande kol, och [mer] trä till en brinnande eld,
    så är en grälsjuk (stridslysten, hetlevrad) person som skapar bråk.

22Orden från en skvallrare (ryktesspridare) är som läckerbitar som slukas glupskt (med hast),
    de går in i kroppens innersta delar.

23Som silverbeläggning (glasyr av silver) på ett lerkärl [Matt 23:27; Luk 11:39] är brinnande läppar [som uttalar varma kärleksfulla ord]
    med ett hjärta fullt av ondska [på insidan].

24Den som hatar förställer sitt tal [för att smickra],
    men inom sig bär (lagrar, funderar) han på svekfulla (falska, förrädiska) tankar.
25När (även om) han talar älskvärt (ljuvligt, inställsamt) [ordagrant: när hans röst visar godtycklig nåd],
    så tro inte på honom för sjufaldiga avskyvärdheter (otäckheter, vidrigheter) finns i hans hjärta.
26Hans hat kanske kan döljas genom list,
    men hans ondska (galenskap, bedrövliga tillstånd) blir till sist uppenbar för alla (helt synlig i församlingen).

27Den som gräver en grop [för en annan människa] faller själv i den,
    och den som rullar en sten [för att orsaka skada] får den över sig själv.

28En lögnaktig (falsk) tunga hatar sina offer (dem den förtrycker),
    och en förförisk (hal) mun orsakar förödelse (skada, undergång).







Igår

Planer

Stäng  


Parallell